PALJON PARJATTU: VALTION RAUTATIET…

  Kaikesta huolimatta kestää Suomen Valtion Rautatiet kilpailun ruotsalaisen vastineensa kanssa!

  Melkein kolmekymmentä vuotta täkäläisen SJ:n (=Statens Järnvägar) palveluksessa olleena olen nähnyt kehityksen huonompaan suuntaan. Todellinen käännekohta tuli, kun ”kansan-päättäjät” alkoivat päästää rautatie-liikennettä vapaaksi yksityisyrittäjille. Siinä samalla tietysti myös kokonaisvastuu liikenteen toimivuudesta hajoitettiin.

  Vaikka tekninen kehitys tämänkaltaisista, vielä 70-luvullakin käytössä olevista, ”muinais-vetureista” on ollut valtava, ei samaa voi sanoa liikenteen toimivuudesta.

 

  Eilisillan (26.2.) uutisissa aika selvä kuva siitä, mihin rautatieliikenteen silpominen pieniin osasiin voi johtaa!

  Ehkä hieman ajattelemisen aihetta niille, jotka mahdollisesti haaveilevat vapaan kilpailun ”autuudesta” valtion rautateille!

  Tapsa

 

3 kommenttia artikkeliin “PALJON PARJATTU: VALTION RAUTATIET…”
  1. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Moro Tapsa!
    Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että merkittäviä yhteiskuntaan vaikuttavia aloja ei saa yksityistää.
    Vai olet sinä rautatieläinen. Heinussa on Riihimäen rautatieläiset ry:llä mökki Vanajan rannassa. Hae jäsenyyttä!
    T. Hessu K.

  2. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Tervehdys, miltei ”virkaveli”!

    Oletko itse tuo tuolla veturin ikkunassa joskus muinoin?
    Olen itse ollut suomen VR:n pääkonepajalla, Pasilan konepajalla 27 vuotta eri tehtävissä hitsaajasta insinööriin junavaunujen rakennuspuuhissa.
    Mitä itse teit siellä SJ:n hommissa siirtolaisena vai pitäisikö sanoa nykytermein mamuna?
    Pasilalaiset, Rautatieläisten ammattiosasto 1, osti -70 luvulla Sammatista metsäpalstan 8 ha joka rajoittui Kaiturinlammen rantaan ja Enäjärvelle oli laituri ja uimapaikkaoikeus pienten rantatonttien välissä, niiden kiusana.
    Talkoilla sinne on rakennettu paljonkin.
    Tervetuloa tutustumaan joskus kesäaikaan. Voimme tehdä yhteisen päiväretken paikkaan, aina siellä saunaan sopii!

  3. avatar Tapani Silvo sanoo:

    Lämpimät Terveiset, Heikki ja Erkki!
    Kiitos kommenteista ja informaatiosta!
    Kyllä se näin on, että Tapani itse sieltä veturin-ikkunasta roikkuu. Kuva on otettu veturinkuljettaja-urani alkuaikoina. Siinä kahden vanhan, multippeli-kytketyn, veturin vetämä polttoöljy-juna lähtövalmiina. Nämä ruskeat veturit olivat vielä silloin -70 ja -80 luvulla hyvin tavallisia vetureita tavarajuniin. Siihen aikaanhan tavarajunien nopeudet eivät olleet kovin huikeita, tavallisimmin 90 km/h. Joissain tapauksissa vain 70 km/h, johtuen junan jarru-ominaisuudesta sen painoon nähden. 100 km/h nopeus oli tavarajunilla harvinaisempaa…
    Joo… vaihdoin sorvin veturiin vuonna 1977. Täällä oli silloin aloitettu ”pikakoulutus”, osittain siksi että oli suuri puute veturinkuljettajista, suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle.
    Koulutus kesti 15 kuukautta, sisältäen vuoroittain teoria-opetusta ja käytännön harjoittelua.
    Soveltuvuustestithän kuljettaja-oppiin vaadittiin. Muuten kyllä ihmettelin, että pääsin mukaan, koska en ollut Ruotsin kansalainen. Mutta niin se vaan meni… aikaisemmin oli kuulemma ollut vaatimuksena juuri Ruotsin kansalaisuus.
    Suomen kansalainen olen edelleenkin…
    Olen monta kertaa ajatellut, että olis kiva jutella suomalaistenkin ”virkaveljien” kanssa. Nii, että jos pääsen mukaan ensi kesänä, nii A´vot!
    On siinä jotain, joka yhdistää meitä ”rautatieläisiä”! Täälläkin, vaikka olen ollut jo yli 5 vuotta eläkkeellä, teemme usein juhlamielellä yhteisiä matkoja m.m. Tanskaan. Mukana on yleensä niin eläkkeellä-olevia, kuin vielä aktiivisia rautatieläisiä. Useita muitakin tapaamisia on tavallisesti kesän ohjelmissa.
    Aikaisin viime keväällä teimme pienemmällä porukalla tutustumismatkan pohjoiseen. Kävimme aina Narvik´issa (Norjan puolella) asti. Kiirunassa tutustuimme LKAB:n kaivokseen, ja kävimme myös katsomassa yhtiön omistamia 15000:n hevosvoiman malmijuna-vetureita. Kyllä oli voimaa vetokalustossa…
    Jatketaan harjoituksia, ja pidetään asia vireillä!
    Terv! Tapsa

Jätä kommentti

css.php